Apakah Khasiat Biji Delima?

Delima adalah buah dengan rasa manis, masam dan masam. Rendah kalori dan tinggi vitamin, mineral dan serat, buah delima nampaknya mempunyai banyak manfaat yang berkaitan dengan sokongan antioksidan, perlindungan penyakit, kesihatan jantung dan banyak lagi.

Mujurlah, mudah untuk memasukkan buah-buahan yang sihat dan serba boleh ini ke dalam diet anda melalui snek yang boleh digigit sahaja, topping untuk hidangan manis atau berperisa, atau ramuan dalam celup atau smoothie yang dicampur.

Artikel ini membincangkan kebaikan biji delima, cara memasukkannya ke dalam diet anda, dan siapa yang harus mengelakkannya.

Fakta Pemakanan: Segenggam Biji Delima
Saiz hidangan biji delima, iaitu kira-kira 100 gram, boleh menjadi tambahan yang bagus untuk diet anda. Begini cara ia memecah pemakanan:1

Kalori: 83
Lemak: 1.17 gram (g)
Protein: 1.67 g
Karbohidrat: 18.57 g
Serat: 4.3 g
Gula: 13.7 g
Kalium: 236 miligram (mg)
Magnesium: 12 mg
Kalsium: 10 mg
Vitamin C: 10.2 mg
Folat: 38 mikrogram (mcg)
Sebatian dalam Biji Delima
Biji delima mengandungi polifenol, iaitu sebatian antioksidan yang mempunyai kesan anti-radang pada sel-sel badan.

Apabila dimakan, biji delima, kulit, atau jus bergerak ke saluran pencernaan dan kolon. Usus besar menapai sebatian menjadi urolithin, atau bahan yang bergerak ke bahagian badan yang berlainan untuk menyampaikan faedah anti-radang, yang termasuk mengganggu aspek proses penuaan dan menggalakkan kesihatan jantung yang baik.2
7 Kebaikan Membiarkan Biji Delima Memunculkan Mulut Anda
Delima dan bijinya mengandungi antioksidan kuat yang berpotensi membantu melindungi daripada keradangan, proses penuaan, keadaan jantung dan kanser tertentu.

Melindungi Kesihatan Jantung
Beberapa kajian menunjukkan pengambilan jus delima setiap hari sebagai salah satu cara untuk menurunkan tekanan darah.3 Difikirkan bahawa buah ini melakukan ini dengan mengurangkan kolesterol lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) (“kolesterol jahat”) dan keradangan yang dikaitkan dengan penyakit jantung. dan keadaan kronik yang lain.

Menyokong Kesihatan Usus
Delima boleh membantu kesihatan pencernaan dengan menyokong mikrobiom usus, persekitaran bakteria yang berlaku secara semula jadi di dalam perut. Kajian haiwan mendapati bahawa ekstrak delima membantu mencegah penyakit radang usus (IBD).5 Pakar mengaitkan ini dengan sebatian dan serat dalam buah yang membantu menghalang bakteria berbahaya daripada berkembang di dalam usus.

Menggalakkan Kesihatan Kulit
Dalam satu kajian, selepas 12 minggu mengambil jus delima, kulit peserta mempunyai lebih perlindungan daripada pendedahan cahaya ultraungu (UV) dan tidak mengoksida (atau merosakkan) dengan cepat.6 Pengoksidaan kulit berlaku apabila tekanan luaran mencetuskan pecahan kolagen dan fungsi sel kulit, membawa kepada penyakit kulit seperti kanser kulit.

Meningkatkan Daya Ingatan
Antioksidan dalam buah delima kelihatan membantu meningkatkan kehilangan ingatan yang berkembang semasa proses penuaan. Fitonutrien buah boleh membantu mengurangkan tekanan oksidatif dalam otak, yang boleh menyokong pengekalan untuk ingatan jangka panjang dan pendek.

Penyelidikan lain menunjukkan bahawa antioksidan tertentu dalam buah delima boleh mengurangkan keradangan yang menyumbang kepada perkembangan penyakit kognitif seperti penyakit Alzheimer.

Memberi Perlindungan Antikanser
Paras antioksidan yang tinggi dalam buah delima mungkin mengurangkan keradangan keseluruhan dan memperlahankan pertumbuhan dan penyebaran tumor sedia ada pada peringkat awal sesetengah kanser.9 Pakar sedang mengkaji bagaimana ekstrak atau makanan tambahan buah itu boleh dimuatkan ke dalam pencegahan kanser dan sokongan rawatan.10

Mengurangkan Sakit Sendi
Terima kasih kepada antioksidan buah dan kesan anti-radang, pengambilan biji delima boleh membantu mengurangkan bengkak atau sakit sendi. Penyelidikan menunjukkan bahawa ini boleh membantu mencegah osteoarthritis, sejenis artritis biasa yang dikaitkan dengan penuaan atau kecederaan lampau, malah mungkin melambatkan atau menghalang keperluan untuk penggantian sendi.11 Walau bagaimanapun, lebih banyak penyelidikan diperlukan.

Cegah Jangkitan
Polifenol dalam buah delima boleh membantu melindungi daripada bakteria dan virus, yang mungkin juga termasuk COVID-19.12 Sesetengah kajian mencadangkan bagaimana polifenol tertentu boleh menghalang virus seperti SARS-CoV-2, yang menyebabkan COVID-19, daripada menjangkiti sel manusia.13

Tidak ada penyelidikan yang menyokong andaian bahawa hanya makan delima atau bijinya akan serta-merta menghalang atau menyembuhkan sebarang virus. Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk mengetahui cara polifenol menyahaktifkan virus dan cara ini boleh digunakan dalam farmaseutikal atau terapeutik.

Delima mengandungi lignan, yang dianggap sebagai fitoestrogen, sebatian yang serupa dengan estrogen hormon seks wanita. Penyelidikan mencadangkan bahawa manfaat kesihatan yang dikaitkan dengan fitoestrogen mungkin disesuaikan secara khusus untuk wanita, termasuk risiko yang lebih rendah untuk mendapat penyakit jantung, gejala menopaus, osteoporosis dan kanser payudara.14

Patutkah Sesiapa Tidak Makan Biji Delima?
Delima nampaknya agak selamat dalam kebanyakan bentuk untuk orang yang sihat untuk dimakan. Yang berkata, orang berikut harus menyemak dengan pembekal penjagaan kesihatan sebelum menambah ini pada diet mereka:

Orang yang mengandung atau menyusukan bayi: Tidak diketahui apakah kesan buah ini terhadap janin atau bayi yang sedang berkembang.
Orang yang mengambil ubat preskripsi tertentu (statin, penipisan darah dan ubat penurun tekanan darah): Delima boleh memberi kesan kepada penyerapan ubat dalam badan atau menyebabkan kesan sampingan lain yang tidak diingini.
Orang yang menghidap diabetes: Biji buah mempunyai kadar gula dan karbohidrat yang lebih tinggi daripada buah-buahan lain.
Sekumpulan kecil orang mungkin mengalami simptom penghadaman seperti cirit-birit.16 Jika tidak, nampaknya tidak banyak kesan sampingan biasa untuk mengambil biji delima.

Cara Memotong Seluruh Delima dan Mencungkil Bijinya
Walaupun manfaat kesihatannya berbaloi, buah delima bukanlah makanan ringan dan boleh menjadi sukar untuk dipotong dan dibuang bijinya.

Jika anda bersedia untuk mencuba memotong buah delima, ikuti garis panduan ini daripada pelbagai pakar makanan:

Potong buah separuh mendatar.
Pegang setiap separuh terbalik di atas bekas, pukulkan perkakas ke atasnya sehingga bijinya jatuh.
Toskan sebarang cecair atau lebihan yang datang bersama benih.
Sebaik sahaja anda mengekstrak biji, jangan ragu untuk memakannya dengan segenggam, menghias salad atau oat, atau menggabungkannya menjadi smoothie atau celup.

Jika menggali buah delima masih kelihatan terlalu memakan masa dan tidak kemas, anda mungkin akan dapat mencari benih delima yang telah dibungkus di kedai runcit, yang memudahkan pengambilan biji benih.

Ringkasan
Biji delima kaya dengan antioksidan dan vitamin penting lain. Mereka menawarkan pelbagai manfaat anti-radang yang dikaitkan dengan kesihatan jantung yang lebih baik, fungsi ingatan, perlindungan kanser dan banyak lagi.

Walaupun buah ini dan produk sampingannya secara amnya dianggap selamat untuk kebanyakan orang dewasa yang sihat, semak dengan pembekal penjagaan kesihatan jika anda hamil, menyusu, menghidap diabetes atau sedang mengambil ubat berkaitan tekanan darah tertentu sebelum mengambilnya.

SUMBER
https://www.verywellhealth.com/pomegranate-seeds-8414013


Saya nak info lanjut pasal Kopi Biji Delima

Saya Nak Beli Kopi Biji Delima Sekarang!

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *